Χρήστος Σπίρτζης: «Έργα με κριτήριο την κοινωνία»

Η κοινωνία αποτελεί το βασικό κριτήριο για τη βιωσιμότητα των έργων, υποστήριξε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, κατά την ομιλία του σε εκδήλωση για τις μεταφορές που πραγματοποιήθηκε στην Άρτα.

Σύμφωνα με τον ίδιο, προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι να ολοκληρωθούν οι υποδομές, κυρίως στις Μεταφορές, και αυτό περιλαμβάνει τα οδικά δίκτυα και τη συμπλήρωσή τους, τις συνδέσεις με την Αλβανία (Γιάννενα – Κακαβιά και Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα), τις συνδέσεις των αυτοκινητοδρόμων με τα αστικά κέντρα και με τις βιομηχανικές περιοχές , το κλείσιμο του δαχτυλιδιού στην Πελοπόννησο, την ολοκλήρωση του Ε65 και των καθέτων οδών της Εγνατίας, τις σιδηροδρομικές υποδομές, τις υποδομές για τα υδατοδρόμια, καθώς και τις κοινωνικές υποδομές που δεν είναι βιώσιμες.

Αναλυτικά όσα ανέφερε ο Χρήστος Σπίρτζης στην Άρτα:

«Δεν θέλουμε ένα μοντέλο Υποδομών, είτε Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα είτε παραχωρήσεων είτε δημόσιων έργων συγχρηματοδοτούμενων, που θα ελέγχεται μόνο η βιωσιμότητά τους για τις τράπεζες ή για τη βιωσιμότητα των έργων, αλλά και για την κοινωνία», ανέφερε αρχικά, προσθέτοντας:

«Δηλαδή, όταν κάνουμε ένα έργο παραχώρησης, ο πολίτης να μπορεί να το χρησιμοποιήσει. Γιατί οι τιμές που βγήκαν οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι είναι πολύ υψηλές. Και εκεί είναι πραγματικά ένα στοίχημα για την κοινωνική Ευρώπη, να θεσμοθετηθεί -και όχι να προκύψει από τις διαπραγματεύσεις που κάναμε εμείς εκ των υστέρων- να μετακινούνται ελεύθερα οι συμπολίτες μας με αναπηρία, οι άνεργοι, να υπάρχει εναλλακτικό οδικό δίκτυο, να υπάρχει μια σειρά από δράσεις που πλέον στην Ελλάδα είναι θεσμοθετημένες».

«Να μην υπάρχουν μόνο οικονομικά κριτήρια»

«Το δεύτερο είναι, στα έργα να επαναπροσδιοριστεί η έννοια της βιωσιμότητας και να μην υπάρχουν μόνο οικονομικά κριτήρια για τη βιωσιμότητα των έργων. Κριτήριο είναι να μην έχουμε θανατηφόρα ατυχήματα, που συγκρούεται με το πόσο οικονομικά βιώσιμο είναι ένα έργο. Κριτήριο είναι η ασφάλεια και η υγεία των πολιτών», δήλωσε στη συνέχεια ο Χρήστος Σπίρτζης και συμπλήρωσε:

«Κριτήριο είναι να βγάλεις μία περιοχή από την απομόνωση σαν αυτή που βρισκόμαστε σήμερα. Βέβαια, εκεί πρέπει να έχουμε τη στήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ώστε οι συμβάσεις που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια και είναι σε λάθος κατεύθυνση, να μας δοθεί η δυνατότητα και για τη μείωση των τελών χρήσης, ταυτοχρόνως με την αύξηση του χρόνου των παραχωρήσεων, αλλά και την αύξηση του φυσικού αντικειμένου μέσα στις ίδιες συμβάσεις».

«Να ξεπεραστεί η γραφειοκρατεία»

Κατόπιν, ο υπουργός εστίασε στο «ξεπέρασμα της γραφειοκρατίας», εξηγώντας:

«Όχι στις χώρες, αλλά πλέον στα όργανα, στις Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα. Έλεγχοι ναι. Σκληροί έλεγχοι. Δε θέλουμε να έχουμε ούτε ψευδή στοιχεία, ούτε πασαλείμματα, αλλά δε μπορούμε άλλο, ειδικά όταν είμαστε σε κρίση, να έχουμε τις καθυστερήσεις που έχουμε. Κάθε μέρα καθυστέρησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα ή από τα Ευρωπαϊκά όργανα ή από την εγχώρια γραφειοκρατία σημαίνει χιλιάδες άνεργοι».

Επίσης, έκανε λόγο για «ξεπέρασμα δογματισμών, που υπάρχουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως οι δογματισμοί των κρατικών ενισχύσεων. Πρέπει κάποια στιγμή για κάποιους τομείς να ξεπεραστούν αυτές οι νεοφιλελεύθεροι, κατά τη γνώμη μου, δογματισμοί, που μας έχουν φέρει σε πολλούς τομείς σε αδιέξοδο».

Ο πέμπτος πυλώνας της πολιτικής της κυβέρνησης, σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, είναι η «εναντίωση στην ενιαία αντιμετώπιση των Περιφερειών και των χωρών. Υπάρχουν διαφορετικές ανάγκες για τις Υποδομές της Ελλάδας, διαφορετικές για αυτές της Πολωνίας ή της Γερμανίας. Άρα πρέπει να γίνει ένας τέτοιος προγραμματισμός».

Αναφερόμενος στις ιδιωτικοποιήσεις, είπε ότι υπάρχουν κατά τη γνώμη του ιδιωτικοποιήσεις που έχουν αποδώσει και ιδιωτικοποιήσεις που είναι τελείως λάθος. «Η ιδιωτικοποίηση της Fraport, είναι πολύ νωρίς για να το πούμε, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει δείξει θετικά πράγματα, παρά μόνο αύξηση της κίνησης, που είναι θετικό για τον τουρισμό, αλλά δεν είναι για την ποιότητα των αεροδρομίων και πολλά άλλα», ανέφερε ο υπουργός και πρόσθεσε:

«Το λιμάνι του Πειραιά έχει δείξει θετικά δείγματα. Ο σιδηρόδρομος, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχει δείξει θετικά δείγματα. Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς… Και άλλες ιδιωτικοποιήσεις, με τον τρόπο που πάνε να γίνουν ή έχουν προγραμματιστεί από το ΤΑΙΠΕΔ, δε δείχνουν θετικά πράγματα».

«Προτεραιότητα στο σιδηρόδρομο»

Εξειδικεύοντας το πρόγραμμα του υπουργείου στα έργα, ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι θα δοθεί προτεραιότητα στα μέσα σταθερής τροχιάς και συγκεκριμένα στο σιδηρόδρομο.

«Ολοκληρώνεται το φθινόπωρο το έργο Αθήνας – Θεσσαλονίκης μετά από δεκαετίες, όπως ήταν και το οδικό δίκτυο. Ολοκληρώνεται το Αθήνα – Πάτρα, δύο χρόνια αργότερα, με ηλεκτροκίνηση που εξυπηρετεί και προαστιακό σιδηρόδρομο, δηλαδή και εμπορικές μεταφορές και επιβατικές. Έχουν βγει οι διαγωνισμοί για τα δύο μεγάλα εμπορευματικά κέντρα της χώρας, του Πειραιά, της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Σε λίγο θα γίνει και στην Πάτρα και στην Καβάλα και στην Αλεξανδρούπολη», δήλωσε σχετικά και συμπλήρωσε:

«Το μεγάλο στοίχημα για το σιδηρόδρομο είναι η σύνδεση των λιμανιών της Βορείου Ελλάδος με αυτά της Μαύρης Θάλασσας, όπως και οι συνδέσεις της Θεσσαλονίκης με την ΠΓΔΜ και τη Σερβία, που έχουν γίνει αντίστοιχες συμφωνίες, και μετά με τον άξονα των Δυτικών Βαλκανίων. Σημαντικό είναι η επέκταση του μετρό στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και όλα τα υπόλοιπα».

Τέλος, χαρακτήρισε σημαντικό «να συνδέσουμε σιδηροδρομικά τη Θεσσαλονίκη με την Ηγουμενίτσα» και ζήτησε στήριξη από την Επιτροπή για να βρει η Ελλάδα χρηματοδότηση ύψους 2,5 – 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, «για να κάνουμε παράλληλα και δεύτερη γέφυρα στο Ρίο-Αντίρριο για τη σιδηροδρομική υποδομή ή υποθαλάσσια».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Loading