Ο Γαβρόγλου αλλάζει τα πάντα στην Παιδεία

Ριζικές αλλαγές στην Παιδεία φέρνει το νομοσχέδιο που κατέθεσε την Τρίτη (13/2) στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου. Εκτός από τη δημιουργία και τέταρτης Νομικής Σχολής που είχε ήδη εξαγγελθεί από το προηγούμενο διάστημα, έρχονται σημαντικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από το Πανεπιστήμιο μέχρι το νηπιαγωγείο!

Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η σταδιακή φοίτηση των νηπίων από τα 4 στο νηπιαγωγείο, ενώ μεγάλες αντιδράσεις αναμένεται να προκαλέσει το γεγονός ότι δημιουργούνται καθηγητές «δύο ταχυτήτων», μετά τη δημιουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, που προέρχεται από την ένωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά.

Οι «παρενέργειες» από τη δημιουργία του Πανεπιστημίου Δ. Αττικής

Μάλιστα, θεσμοθετείται και μία νέα βαθμίδα, αυτή του “Λέκτορα Εφαρμογών”, προκειμένου να μπορέσουν να απορροφηθούν οι καθηγητές Εφαρμογών του ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά.

Όσον αφορά τους φοιτητές των δύο ΤΕΙ, αυτοί εγγράφονται αυτομάτως στο νέο Πανεπιστήμιο, ενώ δεν υπάρχει κάποια ειδική ρύθμιση για τους αποφοίτους των Σχολών.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα μέλη ΔΕΠ της α’ βαθμίδας των συγχωνευόμενων ΤΕΙ αποκτούν τους ακαδημαϊκούς τίτλους των μελών ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και εντάσσονται σε προσωποπαγείς θέσεις.

Οι καθηγητές α’ βαθμίδας που θα κρίνει η πενταμελής Επιτροπή του υπουργείου Παιδείας ότι διαθέτουν τα απαραίτητα προσόντα, αναμένεται να ενταχθούν σε τακτικές θέσεις, ενώ από την 1η Ιανουαρίου του νέου έτους θα ενταχθούν στο μισθολογικό καθεστώς μέλους ΔΕΠ Πανεπιστημίου.

Όσο για αυτούς που θα κριθεί ότι δεν πληρούν τα προσόντα, αναμένεται να παραμείνουν σε προσωποπαγείς θέσεις και δεν θα ενταχθούν στο μισθολογικό καθεστώς μέλους ΔΕΠ Πανεπιστημίου.

Μελλοντικά, πάντως, δύνανται να ενταχθούν στο μισθολογικό καθεστώς μέλους ΔΕΠ Πανεπιστημίου, εφόσον αποκτήσουν τα προβλεπόμενα προσόντα και καταταχθούν σε τακτικές θέσεις καθηγητών.

Πώς πληρώνονται οι «Λέκτορες Εφαρμογών»

Όσον αφορά τη θεσμοθέτηση της νέας βαθμίδας των “Λεκτόρων Εφαρμογών” που αναφέραμε παραπάνω και η οποία δεν υπάρχει σε κανένα Πανεπιστήμιο της χώρας, δημιουργείται προκειμένου να μπορέσουν να απορροφηθούν οι καθηγητές Εφαρμογών του ΤΕΙ Αθήνας και του ΑΕΙ Πειραιά. Οι συγκεκριμένοι εντάσσονται σε προσωποπαγείς θέσεις «Λεκτόρων Εφαρμογών», διατηρώντας το μισθολογικό καθεστώς του καθηγητή εφαρμογών ΤΕΙ.

Οι αλλαγές στα νηπιαγωγεία

Το νομοσχέδιο προβλέπει, ακόμη, τη σταδιακή υποχρεωτική φοίτηση των νηπίων ηλικίας 4-5 ετών στο νηπιαγωγείο. Μάλιστα, διευκρινίζεται πως η σταδιακή ένταξη των δήμων στο συγκεκριμένο πρόγραμμα της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, θα υλοποιηθεί με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Παιδείας και Οικονομικών.

Ποια τμήματα του Πανεπιστημίου Δ. Αττικής επιλέγουν οι υποψήφιοι

Από το νέο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, 26 τμήματα αναμένεται να συμπεριληφθούν στο νέο Μηχανογραφικό που θα συμπληρώσουν φέτος οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων. Αυτά είναι τα εξής:

  1. Στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής ιδρύονται οι εξής Σχολές και Τμήματα:

α) Σχολή Μηχανικών, η οποία συγκροτείται από τα Τμήματα:

αα) Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών,

ββ) Μηχανικών Βιοϊατρικής,

γγ) Μηχανικών Βιομηχανικής Σχεδίασης και Παραγωγής,

δδ) Μηχανικών Πληροφορικής και Υπολογιστών,

εε) Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής,

στστ) Μηχανολόγων Μηχανικών,

ζζ) Ναυπηγών Μηχανικών,

ηη) Πολιτικών Μηχανικών.

β) Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών, η οποία συγκροτείται από τα Τμήματα:

αα) Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης,

ββ) Διοίκησης Επιχειρήσεων,

γγ) Διοίκησης Τουρισμού,

δδ) Κοινωνικής Εργασίας,

εε) Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής,

στστ) Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία.

γ) Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών και Πολιτισμού, η οποία συγκροτείται από τα Τμήματα:

αα) Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας,

ββ) Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής,

γγ) Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης,

δδ) Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών.

δ) Σχολή Επιστημών Υγείας και Πρόνοιας, η οποία συγκροτείται από τα Τμήματα:

αα) Βιοϊατρικών Επιστημών,

ββ) Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας,

γγ) Εργοθεραπείας,

δδ) Μαιευτικής,

εε) Νοσηλευτικής,

στστ) Φυσικοθεραπείας.

ε) Σχολή Επιστημών Τροφίμων, η οποία συγκροτείται από τα Τμήματα:

αα) Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων

ββ) Επιστημών Οίνου, Αμπέλου και Ποτών

Τι προβλέπεται για τους φοιτητές

Ιδιαίτερη σημασία έχει να δούμε και το τι θα συμβεί με τους φοιτητές στο νέο πανεπιστημιακό ίδρυμα της χώρας, με το νομοσχέδιο Γαβρόγλου για την Παιδεία.

Οι εγγεγραμμένοι φοιτητές, λοιπόν, δηλαδή όσοι δεν έχουν ολοκληρώσει έως τώρα τις απαιτούμενες από το πρόγραμμα σπουδών υποχρεώσεις τους για τη λήψη πτυχίου από συγχωνευόμενα ΤΕΙ, εντάσσονται αυτοδικαίως στα Τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Οι φοιτητές της εισαγωγικής κατεύθυνσης Πολιτικών Μηχανικών ΤΕ του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών ΤΕ και Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής ΤΕ του ΤΕΙ Αθήνας εντάσσονται αυτοδικαίως στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Οι φοιτητές της εισαγωγικής κατεύθυνσης Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής ΤΕ του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών ΤΕ και Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής ΤΕ του ΤΕΙ Αθήνας εντάσσονται αυτοδίκαια στο Τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Οι φοιτητές των εισαγωγικών κατευθύνσεων Διοίκησης Επιχειρήσεων και Διοίκησης Μονάδων Υγείας και Πρόνοιας του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Αθήνας και φοιτητές της εισαγωγικής κατεύθυνσης Διοίκησης Επιχειρήσεων του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Πειραιά εντάσσονται στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Οι φοιτητές της εισαγωγικής κατεύθυνσης Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Αθήνας και φοιτητές της εισαγωγικής κατεύθυνσης Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Πειραιά εντάσσονται στο Τμήμα Διοίκησης Τουρισμού του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Οι φοιτητές του Τμήματος Μηχανικών Ενεργειακής Τεχνολογίας του ΤΕΙ Αθήνας, εντάσσονται στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών ή στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, με πράξη του Προέδρου Τμήματος, ύστερα από αίτησή τους που υποβάλλεται στη γραμματεία του αντίστοιχου Τμήματος έως τις 30-9-2018, η οποία δεν ανακαλείται.

Τα μαθήματα και η αντιστοίχισή τους

Όσον αφορά τα προπτυχιακά μαθήματα Τμημάτων των συγχωνευόμενων ΤΕΙ, αυτά συνεχίζονται σύμφωνα με το καθορισμένο πρόγραμμα σπουδών έως την ολοκλήρωση των εξαμήνων και των εξετάσεων για το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018. Τα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών των Τμημάτων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής εφαρμόζονται από το χειμερινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2018-2019.

Παράλληλα, γίνεται αντιστοίχιση μαθημάτων του προγράμματος σπουδών των Τμημάτων των συγχωνευόμενων ΤΕΙ με μαθήματα του προγράμματος σπουδών των Τμημάτων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και καθορίζονται:

α) τα μαθήματα που υπολείπονται για τη λήψη πτυχίου Τμήματος ΤΕΙ, οπότε και ορίζεται ο αντίστοιχος αριθμός μαθημάτων που πρέπει να ολοκληρώσει επιτυχώς ο φοιτητής, μεταξύ των μαθημάτων που προσφέρονται από τα Τμήματα του πανεπιστημίου, πλέον της πρακτικής άσκησης και

β) τα επιπλέον μαθήματα, θεωρητικού χαρακτήρα, τα οποία οφείλει να παρακολουθήσει επιτυχώς ο φοιτητής για την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου σπουδών Τμήματος πανεπιστημίου και τη λήψη του πτυχίου πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.

Στην περίπτωση αυτή, αν δεν γίνει αντιστοίχιση ορισμένων μαθημάτων του προγράμματος σπουδών των Τμημάτων των συγχωνευόμενων ΤΕΙ με τα μαθήματα του προγράμματος σπουδών των Τμημάτων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, τα μαθήματα αυτά δεν λαμβάνονται υπόψη για τη λήψη του πτυχίου πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Ωστόσο, στους φοιτητές που τα παρακολούθησαν επιτυχώς χορηγείται σχετική βεβαίωση παρακολούθησης.

Δεν αντιστοιχείται με μάθημα και δεν λαμβάνεται υπόψη για τη λήψη του πτυχίου πανεπιστημιακής εκπαίδευσης η πρακτική άσκηση, για την ολοκλήρωση της οποίας χορηγείται σχετική βεβαίωση.

Αν κάποιος φοιτητής επιθυμεί να ολοκληρώσει τον πρώτο κύκλο σπουδών Τμήματος ΤΕΙ, υποβάλλει σχετική υπεύθυνη δήλωση στη γραμματεία του Τμήματος έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2018, η οποία δεν ανακαλείται. Οι φοιτητές που κατά την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2018- 2019 έχουν υπερβεί τη διάρκεια των εξαμήνων που απαιτούνται για τη λήψη του τίτλου σπουδών, σύμφωνα με το ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών, προσαυξανόμενη κατά τέσσερα εξάμηνα, έχουν μόνο το δικαίωμα να ολοκληρώσουν τον πρώτο κύκλο σπουδών Τμήματος ΤΕΙ.

Αποθετήριο Τίτλων Σπουδών

Μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο Γαβρόγλου για την Παιδεία προβλέπει τη δυνατότητα δημιουργίας ενός «Αποθετηρίου Τίτλων Σπουδών». Πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό σύστημα πιστοποίησης της γνησιότητας όλων των ακαδημαϊκών τίτλων, για όλα τα ΑΕΙ της χώρας, καθώς και για τα αντίστοιχα πιστοποιητικά του Διεπιστημονικού Οργανισμού Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ).

Οι μετεγγραφές και το εκπαιδευτικό… ΑΜΚΑ

Όσον αφορά τις μετεγγραφές φοιτητών, προβλέπεται η διευκόλυνση των μετεγγραφών αδερφιών που σπουδάζουν σε διαφορετικές πόλεις.

Παράλληλα, καθιερώνεται ένας ενιαίος αριθμός εκπαίδευσης για κάθε πολίτη που έχει εισαχθεί σε οποιαδήποτε βαθμίδα εκπαίδευσης στη χώρα και ο οποίος αντικαθιστά τους ισχύοντες αριθμούς μητρώου που χρησιμοποιούνταν ως τώρα. Δημιουργείται, με άλλα λόγια, ένα εκπαιδευτικό… ΑΜΚΑ.

Με αυτόν τον τρόπο, αναφέρει η αιτιολογική έκθεση, «καθίσταται εφικτή αφενός η παρακολούθηση της σχολικής διαρροής και ως εκ τούτου διευκολύνεται η εκπόνηση δημόσιων πολιτικών για την αποτροπή της, αφετέρου το οικείο πληροφοριακό σύστημα, όταν διασυνδεθεί με άλλα πληροφοριακά συστήματα (π.χ. με το σύστημα Εργάνης), θα μπορεί να αποδίδει ανώνυμα στατιστικά στοιχεία σχετικά με τη δυνατότητα απορρόφησης των αποφοίτων στην αγορά εργασίας καθώς και τη μαθητική και ακαδημαϊκή διαδρομή τους».

Εξετάσεις με τέσσερα μαθήματα

Εκτός από τις αλλαγές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και τα νηπιαγωγεία που αναφέραμε παραπάνω, από το νομοσχέδιο για την Παιδεία που προτείνει ο Κώστας Γαβρόγλου επηρεάζεται, επίσης, η δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Στις απολυτήριες εξετάσεις των Γενικών Λυκείων μειώνονται σε τέσσερα τα εξεταζόμενα μαθήματα και είναι τα εξής: Νέα Ελληνικά, Μαθηματικά, Ιστορία, Βιολογία.

Για τα υπόλοιπα μαθήματα που εξετάζονταν στις απολυτήριες προβλέπεται δεύτερο ωριαίο υποχρεωτικό διαγώνισμα στο Β’ τετράμηνο.

Παράλληλα, παρατείνεται έως το τέλος Μαρτίου κάθε έτους η προθεσμία για τον καθορισμό του αριθμού των εισακτέων ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση, που ισχύει για τις πανελλαδικές εξετάσεις του ίδιου έτους, ενώ δημιουργούνται και νέοι κλάδοι και ειδικότητες εκπαιδευτικού προσωπικού, που προέρχονται από την ενοποίηση των υφιστάμενων κλάδων.

Επιτροπές Ηθικής

Τέλος, στο νομοσχέδιο Γαβρόγλου για την Παιδεία υπάρχουν διατάξεις που θεσμοθετούν Επιτροπές Ηθικής της Έρευνας σε κάθε ΑΕΙ, με στόχο να ασκούν ένα είδος «προληπτικού ελέγχου ηθικής καταλληλότητας» και αποτελώντας «επιπλέον εγγύηση αξιοπιστίας των ερευνητικών προγραμμάτων, αλλά και το μέσο για την αποδοχή του ερευνητικού έργου από το κοινωνικό σύνολο».

Loading