Διάλογοι-σοκ την ώρα της τραγωδίας σε Μάτι-Κινέτα

Το απόλυτο χάος φαίνεται πως επικράτησε την μοιραία νύχτα της 23ης Ιουλίου, όταν ξέσπασε η πυρκαγιά στο Μάτι και την Κινέτα, η οποία άφησε πίσω της συνολικά 100 νεκρούς. Οι διάλογοι ανάμεσα στους χειριστές της τηλεφωνικής γραμμής της πυροσβεστικής υπηρεσίας «199» και των πολιτών που έβλεπαν τις περιουσίες τους να καίγονται, κυριολεκτικά σοκάρουν.

Ενδεικτικές, της κατάστασης, απαντήσεις που εισακούστηκαν στα τηλεφωνικά κέντρα της γραμμής «199» στους πολίτες που απειλούνταν από τις φλόγες το περασμένο καλοκαίρι, περιλαμβάνονται στην εισαγγελική διάταξη για τις φονικές πυρκαγιές στην Ανατολική Αττική, ρίχνοντας επιπλέον φως στην υπόθεση.

«Λίγοι οι υπάλληλοι-τηλεφωνητές»

Σύμφωνα με την εισαγγελική διάταξη ο αριθμός των τηλεφωνητών ήταν πολύ μικρός για να καλύψει τις ανάγκες της μοιραίας νύχτας, ενώ η λειτουργία του συγκεκριμένου προγράμματος έφτασε στο μέγιστο της απόδοσης λειτουργίας της, στις 19:17 της 23ης Ιουλίου. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς υπήρχαν στα τηλέφωνα του 199 πολλοί λίγοι υπάλληλοι και ενώ οι αρμόδιοι γνώριζαν πως στις 23 Ιουλίου ο κίνδυνος πυρκαγιάς για την Αττική ήταν ιδιαίτερα υψηλός.

Όπως προκύπτουν από τα δικαστικά έγγραφα η τηλεφωνική υπηρεσία το βράδυ της 23ης Ιουλίου κατέστη ανενεργή, ενώ από την πλευρά τους οι εισαγγελείς κάνουν λόγο «για έλλειψη ικανού αριθμού χειριστών – τηλεφωνητών, ενώ σε συνδυασμό με το μεγάλο αριθμό των συμβάντων, διαπιστώθηκαν περιπτώσεις απρεπούς συμπεριφοράς σε καλούντες πολίτες».

Ενδεικτικά, μερικοί από τους διαλόγους-φωτιά οι οποίοι ήρθαν στο φως της δημοσιότητας ανάμεσα στους πολίτες και στους τηλεφωνητές ήταν οι εξής:

  • «Έρχονται κυρία μου, έρχονται, το κέρατο μου, έρχονται», «αυτό σας λέω κυρία μου, ό,τι μπορούμε κάνουμε, 15 αυτοκίνητα, 20 έρχονται, μακάρι να γεννήσουμε και άλλα»,
  • «Δεν κατάλαβα το ύφος σας κύριε… όχι, όχι τι είστε εσείς, τι δεν καταλάβατε, πολίτης είμαι, έχετε υποχρέωση, τι είσαστε, μαγαζί σας είναι η Πυροσβεστική, δεν το κατάλαβα; … και εγώ δεν το κατάλαβα».
  • «Εντάξει δεν είναι ταξί να το παραγγείλουμε κινδυνεύει κάποιος, μπορεί να κινδυνεύει κάποιος άνθρωπος, θα το δούμε έτσι; Θα ‘ρθει», «Καπνό … την Αττική ο καπνός μην παραπονιέστε και φωνάζετε όλοι».

Εντύπωση όμως προκάλεσαν και οι διάλογοι ανάμεσα σε τηλεφωνητές της εν λόγω υπηρεσίας και με άλλους εμπλεκόμενους φορείς όπως είναι η Άμεση Δράση:

  • «Θέλω τροχαία στα φανάρια στη διασταύρωση στη Ραφήνα…. στη Ραφήνα έχω φωτιές από εκεί πέρα,…. τι είναι αυτό στο Ν. Βουτζά, χεστήκαμε. Ο παππούς θα πεθάνει εκεί μέσα, μ****α είναι να πεθάνει ο παππούς…. θέλω τροχαία στη διασταύρωση για Ραφήνα».

Στην εισαγγελική διάταξη όμως περιγράφονται και άλλα παρόμοια περιστατικά με εκείνο μιας γυναίκας υπαλλήλου του ξενοδοχείου «Ραμάντα» να ξεχωρίζει. Η υπάλληλος ζήτησε από το 199 την εκκένωση του ξενοδοχείου, γιατί καίγονταν τα αυτοκίνητα στο εξωτερικό πάρκινγκ. Ο τηλεφωνητής από την πλευρά του κάλεσε το Κέντρο Επιχειρήσεων Πολιτικής Προστασίας, για να διαβιβάσει στην Αστυνομία το περιστατικό.

Ακόμα, προκειμένου να καταδειχθεί εμφατικά η στάση ορισμένων οργάνων του Πυροσβεστικού Σώματος οι εισαγγελείς παραθέτουν και την συνομιλία του αξιωματικού του Π.Σ. με τον αξιωματικό υπηρεσίας του «199», ο οποίος τόνισε για τους κινδυνεύοντες στην περιοχή της Κινέτας:

  • «Τώρα να καούν για να βάλουν μυαλό ρε φίλε….Ναι μπορεί να έχουμε 50 νεκρούς για πλάκα για τον κάθε βλάκα τώρα….Τα όρνια να μείνουν εκεί».

Loading